Het Waterleerpad

Het Waterleerpad is een educatieve samenwerkingsles om nooit meer te vergeten! Door de samenwerking tussen waterschappen, scholen en Ultimate Adventures, is dit mooie programma ontstaan. Leerlingen maken in een gastcollege kennis met het waterschap en de rol die zij spelen in het behoudt van water. Er volgt een korte introductie van de waterproeven die de leerlingen tijdens de praktijkles op een raft ten uitvoer zullen brengen. Voorkennis van de waterproeven is belangrijk. Het Waterleerpad past dan in het curriculum van Biologie, Aardrijkskunde en/of Natuurkunde.

De waterschappen vinden het belangrijk om jonge mensen kennis te laten maken met het belang van water en de rol die het waterschap daarin vervult. Het Waterleerpad speelt daar op in. Samenwerking is onmisbaar aan boord. Het zal voor deze jonge mensen een onvergetelijke, plezierige en educatieve buitenles zijn!

Voor tips van docenten, downloads of nieuwsberichten, bekijk ons blog.

Ik heb interesse in het Waterleerpad en dan?

  1. Je laat ons weten dat je interesse hebt in het Waterleerpad via het contactformulier.
  2. Wij bekijken vervolgens of er ruimte beschikbaar is voor jullie school.
  3. We komen gezamenlijk een datum overeen voor de gastles en de praktijkles. Dit kan evt. op dezelfde dag plaatsvinden, afhankelijk van het aantal leerlingen. Er zijn geen vaste dagen voor het Waterleerpad. Dit is altijd in overleg met de docenten en op basis van beschikbaarheid.

Het Waterleerpad wordt gesponsord door waterschappen. Ieder waterschap bepaald zelf of zij participeren in dit programma. Onder normale omstandigheden doen de volgende waterschappen mee: (Laat het me weten als het Waterleerpad in mijn waterschap weer kan)

Ik ben docent, wat is mijn rol bij het Waterleerpad?

Deelname aan het Waterleerpad is voor scholen gratis, maar niet vrijblijvend:

  • De school is verantwoordelijk voor de leerlingen en dit wordt ondertekend met Voorwaarden deelname Waterleerpad.
  • De school zorgt ervoor dat tijdens de praktijkles op iedere boot een volwassene aanwezig is.
  • De school zorgt ervoor dat zowel de leerlingen als de volwassene aan boord voorkennis hebben genomen van de proeven zodat zij dit zelfstandig kunnen uitvoeren. Het Waterleerpad sluit daarmee aan bij het curriculum.
  • De school zorgt ervoor dat er pen en papier is om de antwoorden van de proeven te noteren.