Voorbeeldbrief voor leerlingen en ouders

Beste leerlingen en ouders/verzorgers,

a.s. <d.d.> doen jullie mee aan het Waterleerpad. Dit project laat jullie kennismaken met het waterschap. Wie zij zijn en wat ze doen. Maar jullie gaan vooral zelf aan de slag. Naast het gastcollege dat gepland staat op <d.d.> is er een praktijkles op het water.

Tijdens de praktijkles gaan we het water op met een raft. Dit zijn boten geschikt voor wildwatervaren. Er gaan maximaal 10 leerlingen op 1 raft. Je krijgt een onderzoekskoffer mee met materialen om waterproeven te doen. Hiermee kan je de waterkwaliteit beoordelen. Hoe dat allemaal werkt, wordt uitgelegd in het gastcollege.

Tijdens de praktijkles krijgt iedereen verplicht een zwemvest aan. Aan de waterkant krijgen jullie instructies van Ultimate Adventures. Het is belangrijk dat je deze opvolgt!

De locatie voor de praktijkles:

De duur van de praktijkles is 1,5 uur.

We fietsen gezamenlijk naar de waterkant/jullie fietsen op eigen gelegenheid naar de waterkant.

Voor tijden zie lesrooster.

Na afloop van de praktijkles à gaan we naar school. Je hebt nog les.

à ben je vrij om naar huis te gaan.

Een paar tips voor de praktijkles:

  • Trek makkelijk zittende kleding en sportschoenen/gympen aan.
  • Laat telefoon en andere waardevolle spullen thuis (kan je alleen maar kwijtraken)
  • Telefoon niet meenemen het water op. Doe je dat toch, dan is het eigen risico.
  • Iedereen krijgt verplicht een zwemvest aan.
  • Mocht je geen zwemdiploma hebben, is dat niet erg, maar meld het bij je mentor of ondergetekende.
  • In principe word je niet nat = als je gewoon doet wat je moet doen, dus varen en waterproeven doen, dan word je niet nat.
  • Als je verwacht dat je een nat pak haalt, neem dan een droog setje kleding mee en een handdoek. OF Het is de bedoeling dat je dit serieus oppakt en droog blijft.

De indeling voor op de boten is gemaakt en krijgen jullie aan de waterkant te horen. of de indeling voor op de boten maken jullie zelf.

De antwoorden schrijven jullie op het uitgereikte papier en verwerken jullie in een verslag. En wordt beoordeeld. 

We kijken uit naar een plezierige en leerzame dag.

Mocht je nog vragen hebben, mail ze mij dan. Ik zal alles verzamelen en kom er tijdens het gastcollege op terug.

Met vriendelijke groet,

Complimenten voor de organisatie wat betreft de communicatie, deze verloopt vlot via de mail en er wordt actief meegedacht met de school over de (on)mogelijkheden in de buurt. De gastles wordt vol enthousiasme gegeven en Joas krijgt een volle collegezaal vol pubers goed mee met zijn verhaal. Dit en de strakke organisatie heeft gemaakt dat onze leerlingen van klas 2 vol enthousiasme naar het water gegaan zijn om de opdrachten van het Waterleerpad uit te voeren. Ook op de praktijkdag waren de spullen en opdrachten goed voor elkaar en konden de leerlingen op een leuke interactieve manier meegenomen worden in de opdracht. Eenmaal op het water zijn de leerlingen nieuwsgierig aan de slag gegaan met de opdrachten. Naast het leren omgaan met de gebruikte materialen en inzicht krijgen in hoe waterkwaliteit wordt bepaald, hebben de leerlingen ook een hele leuke middag gehad. Kortom, een aanrader voor scholen die een leuke buitenactiviteit willen koppelen aan een educatief vraagstuk over waterkwaliteit in de eigen schoolomgeving.

Peter Kroezen (Docent Roelof van Echten College Hoogeveen)

Wij willen jullie enorm bedanken voor een erg geslaagde dag vol waterproefjes. Een extra compliment aan Joas die het gastcollege gaf, dit deed hij erg goed. Nogmaals dank en hopelijk tot een volgende keer.

Laura Nielen (Docent Yuverta vmbo en Het groene Lyceum Nijmegen)