Waterschappen bieden educatieve buitenles voortgezet onderwijs
Óver het water leer je het beste óp het water.
Op een raft, een grote rubberen boot, een docent en maximaal 10 leerlingen.
Zwemvesten aan. Peddels mee, is best handig, kom je nog eens ergens.
En vergeet niet de onderzoekskoffer. Kunnen de leerlingen van het voortgezet onderwijs ook nog iets meten onderweg. Wel zo slim! Alles bij elkaar genomen noemen we dit:
Maar… kun jij als docent aardrijkskunde, biologie, natuurkunde of scheikunde wel gebruik maken van deze bijzondere buitenles?
Een aantal waterschappen maakt al jaren het Waterleerpad mogelijk in hun gebied. Voor in het nieuwe jaar is daar een aantal waterschappen bijgekomen. Voor de volledigheid hebben we hieronder de kaart van Nederland. Lekker makkelijk.
De waterschappen die zich hebben aangemeld zijn waterschap Hunze & Aa’s en Wetterskip Fryslân. Ook de waterschappen Drents Overijsselse Delta en Vechtstromen, Rijn & IJssel en Vallei & Veluwe participeren. De waterschappen Zuiderzeeland en Rivierenland zijn dit jaar ook aangesloten en kijken uit naar de vele scholieren op het water.

Als docent is je topografische kennis natuurlijk foutloos. Zo kun je op basis van bovenstaande afbeelding in één oogopslag zien of jouw school ook binnen een deelnemend waterschap valt.
Als je toch twijfelt of jouw waterschap het Waterleerpad aanbiedt of als je wel interesse hebt en zeker weet dat het Waterleerpad voor jouw school nog niet mogelijk is… geen man overboord… hebben we toch graag even contact, info@waterleerpad.nl. Kunnen wij weer nieuwe waterschappen enthousiast maken.
Complimenten voor de organisatie wat betreft de communicatie, deze verloopt vlot via de mail en er wordt actief meegedacht met de school over de (on)mogelijkheden in de buurt. De gastles wordt vol enthousiasme gegeven en Joas krijgt een volle collegezaal vol pubers goed mee met zijn verhaal. Dit en de strakke organisatie heeft gemaakt dat onze leerlingen van klas 2 vol enthousiasme naar het water gegaan zijn om de opdrachten van het Waterleerpad uit te voeren. Ook op de praktijkdag waren de spullen en opdrachten goed voor elkaar en konden de leerlingen op een leuke interactieve manier meegenomen worden in de opdracht. Eenmaal op het water zijn de leerlingen nieuwsgierig aan de slag gegaan met de opdrachten. Naast het leren omgaan met de gebruikte materialen en inzicht krijgen in hoe waterkwaliteit wordt bepaald, hebben de leerlingen ook een hele leuke middag gehad. Kortom, een aanrader voor scholen die een leuke buitenactiviteit willen koppelen aan een educatief vraagstuk over waterkwaliteit in de eigen schoolomgeving.
Peter Kroezen (Docent Roelof van Echten College Hoogeveen)

Wij willen jullie enorm bedanken voor een erg geslaagde dag vol waterproefjes. Een extra compliment aan Joas die het gastcollege gaf, dit deed hij erg goed. Nogmaals dank en hopelijk tot een volgende keer.
Laura Nielen (Docent Yuverta vmbo en Het groene Lyceum Nijmegen)